Doba jde neustále kupředu a my se snažíme držet krok. Rádi zkoušíme nové metody i techniky v péči o naše klienty, včetně využívání moderních pomůcek při aktivizacích. Na následujících řádcích se s Vámi chceme podělili o naše zkušenosti se speciálními brýlemi, skrze které klienti mohou navštívit nová místa a zažít věci jejich srdci blízké, aniž by museli opustit svůj pokoj.
Přiznáme se, že mezi námi z počátku panovala obava, jak virtuální realitu přijmou klienti s onemocněním demence. Dopředu jsme to konzultovali s firmou Kaleido®, která „kouzelné“ brýle pronajímá do domovů pro seniory po celé České republice, a ti nás ubezpečili, že i lidé s oslabenými kognitivními funkcemi vnímají virtuální zážitky pozitivně. Brýle jsme si tedy na 3 měsíce pronajali a nyní se s Vámi můžeme podělit o naše vlastní zkušenosti.
Brýle Kaleido® nabízí velké množství zážitků, ze kterých si mohou uživatelé vybrat. Nám se velmi osvědčila například projížďka na gondole v Benátkách, dále pak návštěva pražské ZOO, relaxace u moře či návštěva Karlova mostu.
Virtuální zážitky zkoušíme jak ve skupině, tak i při individuálních návštěvách na pokojích. Při skupinovém setkání máme pozitivní zkušenost s tím, že příjemný zážitek jednoho klienta motivuje zdrženlivější klienty k vyzkoušení brýlí s virtuální realitou. Na druhou stranu máme také zkušenost, že klient zážitek nedokouká a brýle chce sundat. To samozřejmě respektujeme a klientovi nabídneme, že si může vybrat jiný zážitek nebo zkusit brýle v jiný čas, pokud bude chtít.
Oddělit virtuální realitu od skutečnosti je pro klienty s vyšším stupněm demence obtížnější. Nicméně není třeba je z této aktivity rovnou eliminovat. Máme zkušenost, že někteří klienti s vyšším stupněm demence si umí video s virtuální realitou užít, jen musíme být velmi opatrní při výběru vhodného zážitku a každý zážitek si dopředu vyzkoušet sami. V nabídce jsou totiž i taková videa, kde se uživatel ocitá na okraji rybníka nebo se rozhlíží z útesu směrem na moře, a takovéto vjemy nejsou vnímány dobře. Zážitek je totiž pro ně tak reálný, že v nich mnohdy vzbouzí obavy.
- Brýle fungují přes aplikaci Kaleido, ve které si uživatel vybírá z mnoha zážitků. Je možné si do brýlí stáhnout nová videa, v takovém případě je nutné být připojený na wi-fi a rychlost stahování poté ovlivňuje síla wi-fi signálu. V našem případě musíme říct, že při průměrné rychlosti internetu se nám nový zážitek stahoval cca 40-60 minut. Samotná projekce již nevyžaduje internetové připojení.
- Ostrost zobrazení videa je závislá na dobrém nastavení brýlí na obličeji. Pokud jsou brýle ne zcela přesně nasazeny, pak zážitek působí rozmazaně. Je proto nutná asistence pracovníka, který na začátku i v průběhu virtuálního zážitku ověřuje, zda je video dostatečně ostré, zda je zážitek klientovi příjemný a chce v něm pokračovat.
- U klientů ležících je vždy vhodné lůžko napolohovat tak, aby byl klient více v sedě. Pokud to neuděláme, klient v brýlích uvidí třeba jen oblohu, a pokud je to klient, který již verbálně nekomunikuje, tak nám o tom sám nedokáže říct.
I přes malé těžkosti můžeme brýle Kaleido® doporučit. Pro většinu klientů Domova u fontány byl zážitek vnímán převážně pozitivně. Je samozřejmě důležité být při zážitku s klientem a reagovat na to, jak virtuální realitu vnímá. Především u klientů s vyšším stupněm demence je nutná obezřetnost a velmi pečlivý výběr vhodného zážitku (bez rizikových záběrů…např. pohled z útesu). Nicméně ani u těchto klientů bychom nebránili vyzkoušení brýlí Kaleido®, neboť nelze nikdy dopředu odhadnout, jak na tento zážitek bude klient reagovat. I někteří klienti s vyšším stupněm demence si uměli virtuální realitu užít.
Děkujeme firmě Kaleido nejen za zprostředkování této nové aktivity pro naše klienty, ale také za jejich profesionální přístup a kvalitní podporu. Rádi se na ni v příštím roce znovu obrátíme, až budeme chtít brýle s virtuální realitou opět využít.